9 Ocak 2007

İstiklal Marşımızın 1924 yılındaki bestesi bambaşkaydı...

Kültür ve Turizm Bakanlığı, İstiklal Marşı'nın 4 farklı yorumunu CD olarak basarken, marşın 1924 -1930 yılları arasında kabul edilen ilk resmi versiyonu büyük ilgi gördü. Ali Rifat Çağatay’ın 1924 -1930 yılları arasında resmi marş olarak kabul edilen bestesi daha çok sanat müziği ezgileri içeriyor...

Yeni Türkiye Cumhuriyeti'nin Meclis'i tarafından 1921 yılında Mehmet Akif Ersoy’un şiiri Milli Marş için seçilirken, beste konusunda resmi karar çıkmadı. Bestenin kesinlik kazanmaması değişik bölgelerde şiirin farklı bestelerinin söylenmesine neden oldu. İstanbul'da da o yıllarda İstiklal Marşı iki farklı besteyle icra ediliyordu. Bunlar İstanbul tarafında bir çok mekteplerde öğretmenlik yapan Zati Arca ile Kadıköy tarafında Ali Rifat Çağatay’ın besteleri idi.
Bu durum birkaç yıl böylece devam etmiş ve 1924’te Ankara’da maârif vekaletinde toplanan bir kurul, Ali Rifat Çağatay’ın marşını resmi marş olarak kabul ederek ilgili kurullar ile bütün okullara bildirdi. Bu marş, 1924’ten 1930 yıllarına kadar söylenip çalındıktan sonra 1930 sıralarında yeni bir emirle Riyaseti Cumhur Orkestrası şefi (Cumhurbaşkanlığı Orkestrası Şefi) Zeki Üngör’ün bestesi milli marş bestesi olarak kabul edildi.
İşte 1924 -1930 yılları arasında Ali Rifat Çağatay’ın resmi olarak kabul edilen ve Zeki Üngör'ün bugünkü bestesine kadar kullanılan İstiklal Marşımız...

1924-1930 tarihleri arasında söylenen İstiklal Marşı'nı dinlemek için...

YENİ TON AYARLAMASI YAPILDI
Törenlerde yaşanan marş kargaşasına Kültür ve Turizm Bakanlığı son noktayı koydu. İstiklal Marşı'nın söylenişindeki zorluk üzerine harekete geçen Bakanlık, marşın temiz ve doğru söylenmesi için dört farklı yorum halinde kaydederek, 'prestij CD' si hazırladı. 5 bin adet basılacak CD, büyükelçiliklere, askeri yerlere, okullara, kamu kurumlarına ve yabancı temsilciliklere dağıtılacak. Öğrencilerin tiz seslerde zorlanmadan söylemeleri için 'mi minör' tonunda icra edilen İstiklal Marşı'nın 3 farklı kaydı daha bulunuyor.

İstiklal Marşı'nın 'sol minör tonunda' yeni versiyonunu dinlemek için...

Kültür ve Turizm Bakanlığı Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğünce gerçekleştirilen çalışma, Şef Rengim Gökmen yönetimindeki Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası ve Devlet Çok Sesli Korosu’nun icrasıyla TRT Ankara Radyosu Büyük Stüdyoda kaydedildi.
İstiklal Marşı'nın yeni kayıtları ile ilgili teknik açıklama aşağıdadır.
1. İstiklal Marşı / sol minör tonunda (Koro ve Orkestra)
2. İstiklal Marşı /sol minör tonunda / Orkestra (Gerektiği zaman canlı ses topluluklarına eşlik olarak
kullanılabilir.)
3. İstiklal Marşı / mi minör tonunda / Koro ve Orkestra ( Genç koro veya ses topluluklarının tiz seslerde
zorlanmaları durumunda bu kayıttan yararlanılabilir.)
4. İstiklal Marşı / mi minör tonunda / Orkestra (Özellikle sesleri mutasyon dönemindeki genç ses topluluklarının tiz seslerde zorlanmadan söylemeleri için kullanılabilir.)

Kaynak: İlkadım Dergisi, Kültür ve Turizm Bakanlığı

1 yorum:

Adsız dedi ki...

Kesinlikle şimdiki versiyonu daha iyi,daha coşkulu ve doğan geriliğe karşı direnmiş bir milletin duygularını daha iyi tasvir ediyor. Diğeri sanki bir zaferi kazanmış gibi değil de birinin sömürüsü altında hala yaşıyor gibi bir versiyon.Müziğe candan gönül vermiş biri olarak bu konuda minör majörü göz ardı ederek tamamen duygusal yaklaşıyor ve türklüğümle övünüyorum.tşk berkaycığım bu bilgiler için...